"duvarları yıkarız"
"O duvar O duvarınız Vııızz gelir Bize Vııızzzz." Nâzım Hîkmet Ran (NHR)
"duyan da okur; duymak için kör olmak mı lâzım?" "kör olmada gör beni"
"Robin hood bugün yaşasaydı medyadaki tekelleşmeyi bir numaralı düşman olarak görürdü" 15 05 2010 cannes film festivali Russel Crowe
"aslında robin hood yok cesur yürek var Robin Hood does not actually have a brave heart" Mel Gibson 07 01 2011 cuma
azsonra.blogspot.com
4 Aralık 2014 Perşembe
Osmanlı Türkçesi zorunlu olsun 19. Milli Eğitim Şurası 04 Aralık 2014 19:33 ANTALYA
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından düzenlenen "19. Milli
Eğitim Şurası" 3. gün çalışmalarını tamamladı. Öğretim programları ve
haftalık ders çizelgelerinin görüşüldüğü komisyonda, Osmanlı
Türkçesi'nin zorunlu ders olarak bütün liselerin öğretim programlarında
yer alması benimsendi.
Antalya'da düzenlenen şurada, "Öğretim
Programları ve Haftalık Ders Çizelgeleri", "Öğretmen Niteliğinin
Arttırılması", "Eğitim Yöneticilerinin Niteliğinin Arttırılması" ve
"Okul Güvenliği" konularının ele alındığı komisyonlar, 3. gün
çalışmalarını sonlandırdı.
Öğretim programları ve haftalık ders
çizelgelerinin görüşüldüğü komisyonun, öğleden sonraki oturumunda, lise
kademesine ilişkin öneriler ele alındı.
Öğrencinin bir haftada
aldığı toplam ders sayısının çeşit olarak azaltılması amacıyla
derslerin bir kısmının dönemlik olarak uygulanması; dil ve anlatım dersi
ile Türk edebiyatı dersleri birleştirilerek, "Türk dili ve edebiyatı"
dersi olarak verilmesi; gerekli yasal düzenlemeler yapılmak suretiyle
sağlık bilgisi dersi ile trafik ve ilk yardım derslerinin
içeriklerin sadeleştirilerek ilgili derslere dağıtılması;
bütün ortaöğretim kurumlarında haftalık ders saatinin azaltılması
önerileri benimsendi.
Osmanlı Türkçesi zorunlu ders olsun önerisi
Osmanlı Türkçesi'nin liselerde zorunlu ders olarak bütün
liselerin öğretim programlarında yer alması önerisi oy çokluğuyla kabul
edildi.
Önerinin görüşülmesi sırasında bazı katılımcılar, Türk
halkının kendi dedesinin mezar taşını okuyamayan tek millet olduğunu ve
toplumda Osmanlı Türkçesi'ne bir talep bulunduğunu ifade etti. Aleyhte
söz alan katılımcılar ise tarihi metinlerin okunmasında sorunlar
yaşandığını, ancak tarihe merakı olan öğrencilerin bu dersi seçmeli
olarak alması gerektiğini söyledi.
Komisyonda, genel ortaöğretim
kurumları (Anadolu lisesi, fen lisesi, sosyal bilimler lisesi) tek bir
okul çatısı altında birleştirilip farklı program türlerinin
uygulanabilmesi konusunda tartışmalar yaşandı. Bazı katılımcıların,
genel liselerin Anadolu Liselerine dönüştürüldüğü hatırlatarak, bu
dönüşümden verim alınamadığını ifade etmesi üzerine öneri oy çokluğuyla
reddedildi. Katılımcılar önerinin kabul edilmemesini alkışladı.
Liselerde hazırlık sınıfı uygulamasına son verilmesi önerisi de oy
çokluğuyla reddedildi. Din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde
"Alevilik" konusunun ele alınması önerisi de daha önce bu konunun
görüşüldüğünün belirtilmesi üzerine, gündeme alınmadı.
Okul bütçeleri oluşturulması önerisi kabul edildi
Eğitim yöneticilerinin niteliğinin arttırılması komisyonunda ise okul
müdürlerinin ve müdür yardımcılarının seçimi, atanması, eğitimi gibi
konular üzerinde üyelerin müzakereleri sürdürüldü.
Genel
bütçeden pay ayrılarak okul veya kurum bütçesi oluşturulması, okul
veya kurum yönetimince bunun etkili kullanımını sağlayacak, bütün
gelir ve harcamaların yasal güvence altına alınması; lisansüstü
programlarda okul kademelerine özgü programlar açılması (Özel eğitimin
yönetimi, mesleki teknik eğitimin yönetimi, ilköğretim yönetimi,
ortaöğretim yönetimi, yükseköğretimin yönetimi gibi). Tezsiz yüksek
lisans programında olduğu gibi uygulamacılara yönelik olarak eğitim
doktorası programı açılması önerileri benimsendi. Ayrıca, lisansüstü
eğitim yapan yöneticilerin bu eğitimlerinin karşılığı, lisansüstü eğitim
tazminatı olarak iyileştirme sağlanması, yönetici atamalarının eğitim
öğretime başlamadan bitirilmesi önerilerinde görüş birliğine varıldı.
Öğretmen niteliğinin arttırılması komisyonunda da öğretmenlere ödenen
ücretler de gündeme geldi. Öğretmenlere, emekli olduktan sonra
maaşlarının çok düşmesi sebebiyle ek gösterge verilmesi yönündeki
görüşler de komisyon üyeleri tarafından tartışıldı.
Doğu ve
Güneydoğu Anadolu bölgesinde görev yapan öğretmenlere de ek ücret
ödenmesi yönündeki görüşler de komisyonda ele alındı.
Komisyonda ayrıca MEB'in üzerinde bir çalışma yürüttüğü rotasyona
ilişkin görüşler de dile getirildi. Bu görüşler arasında öğretmenlerin
teşvik edilerek isteğe bağlı olarak rotasyona özendirilmeleri yönündeki
görüş öne çıktı.
Eğitim fakültelerine öğrenci alımında, aralarında uzmanların,
akademisyenlerin ve sendika temsilcilerinin de yer aldığı geniş
katılımlı komisyon üyeleri tarafından "mülakat" yapılması yönündeki
görüşler de dile getirildi.
Öğrencilerin, öğrenimleri süresince
öğretmenlik mesleğine uygun olmadıkları yönünde bir tespitin olması
halinde de bu öğrencilerin üniversitelerin başka bölümlerine yatay ve
dikey geçişlerinin kolaylaştırılması konusu da üyelerce ele alındı.
Komisyon üyelerinden bazıları ise mülakatın yanında tezli yüksek
lisansını tamamlayanlar arasından öğretmenlerin seçiminin yapılması
yönünde görüş bildirirken, bazıları ise mülakatla seçime karşı görüş
bildirdi.
Stajyer öğretmenlerin alanında tecrübeli bir
öğretmen rehberliğinde görev yapması ve birden fazla okul türlerinde de
stajlarının sağlanması yönünde görüşler bildirildi.
Komisyonda,
öğretmenlerin performanslarını da dikkate alan yazılı sınava da yer
verilen kariyer basamakları uygulaması da gündeme geldi.
Komisyonda, öğretmenlik mesleğine ilişkin mevzuatları birleştiren ve
öğretmenlik mesleğinin uzmanlık statüsünü geliştirecek "Öğretmenlik
Meslek Kanunu" çıkarılması teklifi de komisyon üyelerince tartışıldı,
ancak oylama yarına bırakıldı.
Komisyonda, tartışılan tüm görüş ve öneriler yarın üyelerin oylarına sunulacak.
Önerilerin alınması yarın da sürecek
"Okul Güvenliği", "Öğretmen Niteliğinin Arttırılması", "Eğitim
Yöneticilerinin Niteliğinin Arttırılması" komisyonlarında da önerilerin
görüşülmesine yarında devam edilecek. Müzakereler, neticesinde oy
birliğine varılan maddeler, genel kurula sunulmak üzere hazırlanan
rapora eklenecek.
Raporlar, Cumartesi günü genel kurulda oylanacak ve kabul edilen öneriler tavsiye kararlarına dönüşecek.